پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261839
بيماري‌هاي قلبي و عروقي ،ناباروري، سقط جنين و سرطان در چهارمحال و بختياري شايع است
تاریخ انتشار : 1402/04/18 09:07:27
نمایش : 456
معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: بعد از بيماري‌هاي قلبي و عروقي موضوع ناباروري، سقط جنين و سرطان در چهارمحال و بختياري بسيار شايع هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، الهام رئيسي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز درخصوص مگا پروژه‌هاي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد، اظهار کرد: از زمان روي کار آمدن دولت سيزدهم و با توجه به شرايط تحريم‌ها، همچنين تأکيدات مقام معظم رهبري درخصوص تحقيقات و فناوري که رسيدن به مرجعيت علمي و برآورده شده نيازهاي کشور را مد نظر قرار دادند، سياست‌هاي جديدي تعريف شد.

وي افزود: به دنبال سياست‌هاي جديد تحقيقاتي چالش‌هاي موجود در چهارمحال و بختياري احصا شدند که اولين و مهم‌ترين آن بيماري‌هاي قلبي و عروقي به عنوان شايع‌ترين بيماري غيرواگير در استان است که باعث مرگ و مير زيادي مي‌شود.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد ادامه داد: بعد از بيماري‌هاي قلبي و عروقي موضوع ناباروري، سقط جنين و سرطان در چهارمحال و بختياري بسيار شايع هستند.

رئيسي عنوان کرد: براساس اولويت‌هاي بهداشتي و درماني مشخص شده در چهارمحال و بختياري سياست‌هاي معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد مشخص شد تا در راستاي تأمين اين نيازهاي استان گام بردارد.

وي با اشاره به اينکه اولين اقدام درخصوص مگا پروژه قلب و عروق انجام گرفت، خاطرنشان کرد: مگا پروژه در حوزه بهداشت و درمان يعني طرحي بزرگ که شامل اهداف مختلفي است و هر کدام از اين اهداف مي‌تواند به ريزپروژه‌هاي از يک تا ۱۰۰ طرح تحقيقاتي تقسيم شود.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد اضافه کرد: مگاپروژه قلب و عروق ابتدا براساس ضرورت پرداختن به اين بيماري‌ها، شيوع آن در استان، چگونگي توزيع شهرستاني، پراکندگي اطراف شهرها و روستاها و… بررسي شد.

رئيس بيان کرد: بعد از آن عوامل مؤثر در ايجاد بيماري‌هاي قلبي و عروقي بررسي شد، براي مثال الگو تغذيه در شيوع بيماري قلبي در فرد يکي از اين عوامل بود که جوانب مختلف آن در سلامت قلب کنکاش شد.

وي تاکيد کرد: از ديگر عواملي که در مگاپروژه قلب و عروق مورد توجه قرار گرفت تست‌هاي تشخيصي، آزمايشگاهي و باليني بود، اينکه چه تستي براي تشخيص به موقع و سريع اين بيماري مناسب است.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد تصريح کرد: همچنين تأثير الگوي خواب، استرس‌ها و مخاطرات شغلي و زندگي و… در زندگي افراد که در بيماري‌هاي قلبي و عروقي مؤثر هستند نيز مورد بررسي قرار گرفتند.

رئيسي اظهار داشت: در مگا پروژه‌ها علاوه بر بخش‌هاي تحقيقات و فناروي بخشي با عنوان فناوري و محصول گنجانده شده است تا ببينيم در درمان بيماران از چه ترکيباتي مي‌توانيم استفاده کنيم و وجود مرکز گياهان دارويي در پژوهشگاه علوم پايه سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد مي‌تواند در اين خصوص بسيار کمک کننده باشد.

وي يادآور شد: مگاپروژه قلب و عروق تهيه و تنظيم و براي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ارسال شد، وزاتخانه اين طرح را در کميته‌هاي تخصصي مختلف خود طرح و بررسي کرد، حدود ۹ ماه طول کشيد تا پاسخ اين طرح اعلام شد و خوشبختانه در نهايت مگاپروژه قلب و عروق به تصويب رسيد.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد افزود: براي اجراي مگاپروژه قلب و عروق ۵۰۰ ميليون تومان اعتبارات از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به دانشگاه اختصاص داده شد.

رئيسي گفت: در واقع با اجراي مگاپروژه‌ها دو هدف محقق شد ابتدا اينکه معضلات جامعه چهارمحال و بختياري به عنوان طرح‌هاي اساسي مطرح شدند و از اين به بعد همه گروه‌ها موظف هستند پايان‌نامه‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي خود را در اين راستا کار کنند، از طرف ديگر بودجه اين طرح‌ها از وزارتخانه تأمين شده است.

وي ادامه داد: مگاپروژه ناباروري در دست اجرا است، کميته علمي مگاپروژه سقط جنين به عنوان سومين طرح تشکيل شده است و مگاپروژه سل‌تراپي يا سلول‌درماني که براي سرطان است در آينده نزديک آغاز به کار خواهد کرد.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد عنوان کرد: با انجام متمرکز تحقيقات و فناوري توانستيم براي مجموعه دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد درآمدزايي کنيم و براي اولين بار از ابتداي تأسيس اين دانشگاه حدود ۷ ميليارد تومان پول جذب شده است.

رئيسي خاطرنشان کرد: هميشه براي تحقيقات دانشگاهي از يک درصد بودجه دانشگاه استفاده مي‌شد ولي اکنون براي تحقيقات از بودجه‌هاي خارج از دانشگاه استفاده مي‌شود.

وي اضافه کرد: بعد از آنکه خروجي مگاپروژه‌ها مشخص شد به معاونت درمان و بهداشت جهت اقدام ابلاغ مي‌شوند تا سياست‌گذاري‌هاي خاص پيشگيرانه و درماني را در پيش بگيرند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html